Naše škola již několik let před tvorbou vlastního vzdělávacího programu podporovala principy vedoucí k podpoře učení, osobnostního a sociálního rozvoje a zdraví a tudíž o celkovou fyzickou, psychickou a sociální pohodu. Filozofií a následně i názvem našeho vzdělávacího programu se stala ZDRAVÁ ŠKOLA.
Cílové kompetence programu Zdravé školy jsou:
- žák rozumí pojetí zdraví, pojmům zdraví a prevence nemocí, dovede posoudit jaký vliv na zdraví mají situace, nabídky, média a další jevy
- uvědomuje si, že zdraví je prioritní hodnotou
- dovede řešit problémy a řeší je
- má vyvinutou odpovědnost za vlastní chování a za způsob svého života
- posiluje duševní odolnost
- ovládá dovednosti komunikace a spolupráce
- podílí se aktivně na tvorbě podmínek a prostředí pro zdraví všech
Hlavními pilíři, ve kterých spočívá celkově zdravá atmosféra ve škole jsou:
1. Pohoda prostředí
- Věcného- funkční, estetické a nadstandardní vybavení a zařízení
- Sociálního – komunikace a spolupráce, společná činnost
- Organizačního – efektivní organizace, relaxační aktivity, pohodové klima i lidé
Naše škola prošla několikanásobnou rekonstrukcí, takže můžeme říct, že jsme prostorově dobře vybaveni. Pohoda prostředí není ovšem dána prostorami samými, ale pohodu vytvářejí i lidé, kteří v tomto prostředí pracují a toto prostředí navštěvují. Svým ŠVP chceme dosáhnout toho, aby se zkvalitnila komunikace mezi lidmi, jejich kooperace, aby práci vhodně doplňovaly relaxační aktivity. Chceme, aby prostor školy byl pro všechny příjemným, a tak napomáhal vytváření vhodného klimatu uvnitř školy.
2. Zdravé učení
- Smysluplnost, možnost výběru, přiměřenost
- Spoluúčast, spolupráce
- Motivující hodnocení
- Klidná a otevřená atmosféra
- Samostatnost žáků, zaujímání vlastních postojů
- Podpora zvídavosti a spontánnosti, respektování potřeb jednotlivce
- Rozvoj komunikace
- Diferencovaný a individuální přístup k žákům, tj. zadávání práce podle schopností žáka, snaha o integraci postižených a sociálně znevýhodněných žáků, vytváření prostoru pro vzdělávání talentovaných žáků
Úkolem ŠVP je stanovení smysluplných cílů, ale také co nejaktivnější zapojení žáků do učení, vhodně zapojovat evokaci a motivaci, a tak vtahovat žáka do maximální spoluúčasti na učení.
3. Otevřené partnerství
- Škola je modelem demokracie
- Škola pořádá veřejné akce
- Programy pro volný čas
Zdravá škola je otevřená všem, dětem i dospělým. Je akreditována jako středisko dalšího vzdělávání pedagogů. Usiluje o rozvoj programů pro volný čas, vytváří podmínky pro diskuse o dění ve škole, řeší problémy na úrovni samosprávné demokracie.
4. Netradiční formy a metody práce
- integrované vyučování
- projektové vyučování
- samostatná práce
- vyučování v blocích
- kooperativní vyučování
- výuka v pracovních a herních koutcích
- používání koberců
- dramatická výchova
- didaktické hry
- zájmové vyučování
- pohyblivá délka vyučovacích hodin
- netradiční uspořádání třídy
- zavedení do vzdělávacího obsahu hodin tělesné výchovy projekty, spojené s turistikou a poznávání okolí
- další aktivity – soutěže, kulturní vystoupení, výstavy, ozdravné pobyty, výlety, exkurze, výtvarné a pracovní techniky dle možností
- vydávání dětských příspěvků do místního občasníku
- rodiče se mohou účastnit vyučování, např. v dni otevřených dveří
- stravování – více ovoce a zeleniny, omezení podílu bílkovin a množství tuků
5. Realizace doplňkových programů Zdravé školy
- Integrační program
- Environmentální program
- Minimální preventivní program
- Program Zdravé zuby, Ovoce do škol
- Projektové dny
- Evaluační a autoevaluační program
Školní vzdělávací program má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
V našem ŠVP se proto usiluje o naplňování těchto základních cílů:
- umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení
- podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
- vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
- rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
- připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti
- vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě
- učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný
- vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
- pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci
K utváření a rozvoji klíčových kompetencí v naší škole volíme vlastní výchovně vzdělávací strategii.
1. Kompetence k učení
- nabízíme podněty a přístup k získávání informací ( encyklopedie, žákovská knihovna, internet, výukové programy, výstavy aj.)
- pomocí sebepoznání žáka a jeho uvědomění si vlastních schopností a dovedností spoluvytváříme vlastní výukové programy a projekty
- zaměřujeme se na kvalitní výuku environmentální výchovy a výuku cizího jazyka. Od 1. ročníku nabízíme cizí jazyk – angličtinu.
- hodnocení považujeme za nástroj učení – žáci se učí, jak se učit
- zapojujeme žáky od 1. ročníku do procesu sebehodnocení
- hodnocení práce žáků od 2. ročníku napomáhají vlastní srovnávací testy
- žáci naší školy se zúčastňují mnoha soutěží
- ve výuce se žáci setkávají a metodami skupinového a kooperativního vyučování
2. Kompetence k řešení problémů
- využíváme všechny vhodné příležitosti k navození objevování, experimentování
- volíme strategie a techniky pro rozvoj kompetencí řešit problémy – skupinové a kooperativní vyučování, práce žáků v projektových dnech
- žák při řešení problému pracuje s různými nabízenými zdroji informací, ověřuje jejich pravdivost, pracuje s vlastní chybou, hledá nová řešení
- umožňujeme žákovi na modelových situacích řešit úlohy totožné s praxí
- při řešení problémových situací klademe důraz na osobní vztah žáka k danému úkolu, na jeho individuální schopnosti, klademe důraz na možnost výběru
- podporujeme žáka při účasti na soutěžích, prezentací svých prací
3. Kompetence komunikativní
- učitelé školy využívají prvky a vhodné hry, které umožňují žákům porozumět neverbální komunikaci, rozvíjet ji a používat ji
- učitelé používají gesto aktivního naslouchání, žáci jsou vedení k tomu, aby ho používali
- ve všech předmětech klademe důraz na stručnou, spisovnou a kultivovanou mluvu žáků, na oslovování žáků mezi sebou
- usilujeme o to, aby děti mohly písemně komunikovat v reálné situaci , přispíváme do místního periodika Zvěd
- žáci tvoří významnou část webových stránek školy svými pracemi a příspěvky
- od 1. ročníku se snažíme zajistit co nejlepší podmínky žákům pro seznámení s počítači a pro jejich využití ke komunikaci
- v rámci předmětu informatika seznamujeme žáky s dostupnými technickými komunikačními prostředky, umožňujeme zpracování prací žáků v rámci projektů a jejich prezentaci
- čtení, psaní a diskusi používáme jako nástroje učení ve všech naučných předmětech. Žáci vyhledávají odborné texty různého druhu a v různých zdrojích, čtou je a čerpají z nich potřebné informace
4. Kompetence sociální a personální
- klademe důraz na bezpečné sociální prostředí ve škole
- podporujeme individuální rozvoj žákovy osobnosti, jeho proces sebepoznání a seberealizace pomocí her a emoční výchovy
- dbáme na to, aby se žáci naučili oceňovat práci druhých i svou vlastní- používáme k tomu různé techniky hodnocení a sebehodnocení
- umožňujeme žákům hodnotit úspěšnost dosažení cíle
- pracujeme na prevenci šikany, snažíme se odstranit prvky agresivity žáků pomocí různých projektů a integrovaných bloků – modelové situace, které předcházejí krizovým situacím, vytváříme situace, při kterých si žáci mohou pomáhat
- umožňujeme žákům prezentovat výsledky své práce
- ovlivňujeme žáky kladnými příklady
- umožňujeme žákům vzájemně si sdělovat svoje pocity a názory
5. Kompetence občanské
- v projektových dnech se žáci hlouběji seznamují s kulturním dědictvím regionu, státu, zemí EU
- do školního řádu máme včleněny myšlenky Úmluvy o právech dítěte
- máme ve škole i handicapované děti, kterým se individuálně věnujeme
- vedeme žáky k toleranci individuálních odlišností
- vyžadujeme dodržování společenských norem, pravidel a zákonů
- vedeme žáky k odmítání násilí a bezpráví
- nacvičujeme řešení různých situací
- zařazujeme autentické vyučování ( besedy, exkurze atd.)
- zapojujeme žáky do školních akcí podle jejich individuálních schopností
- organizujeme akce, projekty a projektové dny EVVO ( tj. environmentální výchovy )
- vedeme žáky k myšlení v globálních souvislostech
6. Kompetence pracovní
- vedeme žáky ke správným způsobům užití materiálů, techniky a vybavení
- připravujeme žáky na situace, při kterých si mohou vybrat ( pomůcky, materiál atd. )
- důsledně vyžadujeme dodržování pravidel
- umožňujeme žákům prezentovat svoji práci
- vedeme žáky cíleně k poskytnutí první pomoci
- vedeme žáky k posouzení rizik, která mohou vzniknout při práci
- vedeme žáky ke třídění odpadu
- vedeme žáky k odpovědnosti za své jednání a ochraně kulturních a společenských hodnot
- zadáváme úkoly, při nichž žáci spolupracují
- sledujeme úspěšnost jednotlivých žáků a oceňujeme jejich pokrok
- umožňujeme diferencované výkony podle individuálních schopností žáků
- vedeme žáky k sebepoznání a sebehodnocení ( výjezdy )
- připravujeme a zařazujeme různé projekty pro žáky
7. Dotace z Evropského sociálního fondu
- Základní a mateřská škola Vráž řešila v letech 2011-2014 v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost projekt Moderní škola, který byl financován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Jeho smyslem bylo zvýšení úrovně kvality jazykového vzdělání, zvýšení počítačové gramotnosti a inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím moderních informačních technologií. V rámci projektu bylo vytvořeno 180 digitálních učebních materiálů z oblastí matematika, český jazyk, angličtina a člověk a jeho svět. Výstupy jsou veřejně přístupné na webové stránce www.dumy.cz
.